Siirry sisältöön

Tiedote 26.11.2020: Perusturvalautakunta päätti vammaispalveluiden henkilökohtaisen avun palvelusetelin käyttöönotosta

Perusturvalautakunta päätti torstain 26.11. kokouksessaan laajentaa Porin perusturvan vammaispalveluiden henkilökohtaisen avun muotoja ottamalla käyttöön henkilökohtaisen avun palvelusetelin.

− Palvelusetelin käyttöönotto on hyvä lisä nykyisten palveluiden kokonaisuuteen, sillä se lisää asiakkaan valinnanvapautta tarjoamalla lisää vaihtoehtoja palvelun hankkimiseen. Tällä hetkellä asiakas on voinut saada henkilökohtaista apua työnantajamallin kautta, tai ostopalveluna. Työnantajamallissa asiakas toimii avustajansa työnantajana. Palvelusetelin käyttöönoton myötä asiakas voi valita, haluaako hän hyödyntää henkilökohtaisen avun hankkimiseen palveluseteliä, työnantajamallia vai ostopalvelua, kertoo perusturvalautakunnan puheenjohtaja Sonja Myllykoski.

Palveluseteliin oikeutettu asiakas saa palvelusetelin kautta henkilökohtaista apua esimerkiksi kotona tapahtuvaan välttämättömään avustamiseen, sekä kodin ulkopuolisiin päivittäisiin toimiin kuten työhön ja opiskeluun, harrastuksiin, yhteiskunnalliseen osallistumiseen ja sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpitoon. Henkilökohtainen apu on asiakkaalle maksuton palvelu.

− Palveluseteliä ei myönnetä automaattisesti kaikille henkilökohtaisen avun asiakkaille, vaan asiakkaan tarve palvelulle todetaan arvioinnin kautta. Toisaalta asiakkaan ei ole myöskään pakko käyttää palveluseteliä, vaikka hän olisi siihen oikeutettu. Palveluseteli laajentaa asiakkaan valinnan mahdollisuuksia, perusturvajohtaja Sanna Mustajoki-Kunnas kertoo.

Henkilökohtaisen avun asiakkaat ovat henkilöitä, joiden toimintakyky on joko pysyvästi tai pitkäaikaisesti alentunut niin, että he tarvitsevat kotona selviytyäkseen toisen henkilön apua välttämättömissä päivittäisissä henkilökohtaisissa toimissa ja hoidossa. Henkilökohtaisen avun ulkopuolelle rajautuvat sellaiset avun tarpeet, jotka edellyttävät pääosin hoivaa, hoitoa ja valvontaa myös normaaliin vanhemmuuteen kuuluva hoito ja huolenpito jäävät lain soveltamisen ulkopuolelle.

Lisätietojen antaa:

Sonja Myllykoski, perusturvalautakunnan puheenjohtaja, puh. 044 344 1366

Sanna Mustajoki-Kunnas, perusturvajohtaja, puh. 044 701 8053

Tämä viesti on lähetetty Porin kaupungin toimittaja- ja sidosryhmäjakelulla. Tietosuojaselosteen löydät verkkosivuiltamme.