Siirry sisältöön

Navigointilaiteongelmat

Usein saamme palautetta siitä, että navigaattori ohjaa väärään paikkaan.
Navigointipalveluja tarjoavat tahot vastaavat kuitenkin itse omien kartta-aineistojensa päivittämisestä. Ulvilan kaupungilla ei ole mahdollisuutta valvoa navigointipalvelujen aineistojen laatua tai ajantasaisuutta.  

Eri navigaattoreissa on eri toimittajien aineistoja ja tiedot päivittyvät niihin eri tavoin. Laitteesta riippuen karttapäivityksiä voi olla saatavissa jopa neljä kertaa vuodessa.  Eräät toimijat keräävät tietoja itse ja toiset hyödyntävät Digiroadia, jonka ylläpitäjäorganisaatioita ovat Maanmittauslaitos, Väylävirasto, kunnat ja TVV:t (toimivaltainen viranomainen, esim. HSL ja Föli) . Navigaattorilaitteen omistajan tulee päivittää kartta-aineisto laitteeseensa itse.

Ulvilan kaupunki ilmoittaa alueellansa tapahtuneet osoitemuutokset virallisille tahoille (mm. maanmittauslaitos, posti), josta ne päätyvät aineistoja hyödyntävien toimijoiden käyttöön.

Ulvilan kaupungin osoitetietoja voitte tarkastella karttasovelluksesta osoitteessa:
https://ulvila.karttatiimi.fi/

Virheiden raportointi
Google Maps: Palvelun virheistä voi raportoida joko suoraan sovelluksesta, tai selaimen kautta Google Maps -sivustolla. Palautteen anto vaatii kirjautumisen.
Apple Maps: Puuttuvista tai virheellisistä tiedoista voi ilmoittaa palveluntarjoajalle sovelluksen kautta. 
TomTom: Navigaattorin karttamuutoksista voi raportoida MapShare Reporter -työkalun avulla. Palvelu vaatii kirjautumisen.
Garmin: Laitteen karttoihin liittyvistä ongelmista voi ilmoittaa Garminin web-lomakkeella.
HEREWeGo (ent. Navteq): Raportoi virheestä Here-karttapalvelun alareunan ”Palaute” -linkin kautta.

Osoiteasioissa teitä palvelee
Maankäyttöinsinööri Katariina Viiri, katariina.viiri@ulvila.fi
Paikkatietovalmistelija Riikka Julkunen, riikka.julkunen@ulvila.fi